Pages

Tuesday, December 20, 2011

wisdom tooth extraction WITHOUT traumatic effect -CHECK!

rasanya dah lama sangat saya menangguh utk cabut gigi geraham belakang ni...

macam2 cerita yg di dgr dr kawan2 etc pasal betapa sakitnya prosedur tu..

tapi  nampaknya setelah hampir setahun lebih mengelak dr dicabut, saya terpaksa mengalah jadinya saya telahpun mewar2kan di FB pasal "kesengsaraan" saya dengan harapan kawan2 dr arena pergigian akan sudi membantu..

Alhamdulillah - seorang sahabat dr zaman persekolahan dulu pantas menjawab - DR ARILATHA, walaupun tiada di Malaysia ketika ini , sudi sangat2 mengesyorkan agar saya mendapatkan khidmat dr anak didiknya Dr Ida di Klinik Pergigian Cheras Baru..

woih, tabah betul sabahat seorang ni menyakinkan saya bahawa cabut gigi geraham tu tak sakit..macam2 soalan saya ajukan, mencari alasan sebenarnya nak mengelak dr mencabut gigi tu lagi..tapi nampaknya DR ARI betul2 sabar melayan karenah saya yang mentel ni **mengaku je lah penakut, kan?**

so, saya kuatkan diri, tabahkan hati utk memberitahu rakan sekerja bahawa saya tak bekerja pada hari Jumaat atas sebab mahu cabut gigi...

saya nebes ekceli ..ha ha ha ha..

punylah nebes sampai habis satu kampung saya pusing walau GPS dah terang2an beritahu arah dengan nada kuat...pakkal dia takboleh menyumpah, kalau tak abes dah saya kena kaw-kaw...

tempat tu memang tersorok sket ...cantik terselit di atas bukit - damai je..

sampai2 je terus carik DR IDA - alahlahlah...comelnya saiz, saya terbayang kalaulah saya terlesing dia **membayangkan kalau refleks saya mengambil alih pergerakan kaki tangan sewaktu prosedur** mesti jauh terpelanting...dia nasihatkan saya supaya makan sarapan ringan dulu - "bukan apa, adamasa patient boleh sampai pitam kak..lagipun takut2 kalau blood loss yg agak crucial, mgkin jugak boleh pitam" **hah!!!!!! mode: nak larikkkkkkkk!!!!!**

apa2pun - saya makan dlm 5 biji kuih pulut dulu, agak2 boleh survive saya gagahkan diri semula ke klinik..tatkala no dipanggil, humangaiihhh..hanya DIA yang tahu betapa takutnya saya...

routine biasa - DR IDA akan check bilangan gigi yang ada dan bilangan gigi yang perlu di periksa/ di buang..Alhamdulillah - gigi2 yang lain masih "sound" cuma mmg confirm gigi geraham kanan belah rahang atas memang WAJIBUL BUANG - lobang dah besar, sebab tu sakit!DR IDA siap kasitau yang kawasan third molars ni memang adamasanya cepat rosak - antara sebab utama; kebanyakan berus gigi di pasaran sekarang ni tak cukup tirus utk menggosok hingga ke hujung rahang, jadinya makanan yang terselit tu akan menyebabkan gigi rosak- Nasihat DR IDA, rajin2 berkumur + rajin2 floss..:)

dah terduduk (ke baring ek?) kat kerusi keramat tu - DR IDA kata saya perlu dibius di pipi & rahang.. dan terus terang saya katakan, ianya tidaklah seteruk yang saya sangkakan..:)

pedih? memang - itu sy tak boleh bohong..lebih2 selepas injek yang pertama tu saya terasa macam ubat tu menerawang mengikut saraf dr kawasan rahang ke kawasan bawah mata - terasa bisa gitu....tapi selepas tu, masa suntikan kedua- saya dah tak terasa sangat ..dah sebal muka sebelah..nak tarik/sedut air hidung masuk balik dlm hidung pun "cacat" sebab dah tak mampu..nak bercakap apatah lagi...itu baru terasa nikmat ditarik balik sekejap, belum lagi kalau saya terus tak dpt bercakap kan? **nampak nah kepoh!**

saya disuruh berehat dlm 10  min untuk memastikan bius benar2 amek efek kat tempat yang sepatutnya..kemudiannya, saya dipanggil balik utk dicabut giginya..mula2 memang seriau!!! DR IDA dah dah buat demo mcm mana rasanya bila dia akan "ganggu"/"usik" gigi rosak tu ...more to a nudge actually and not really as pulling the tooth out & as I was already under the local anesthesia, yeah...I didn't really feel much although my mind did played a trick on me and I kept on having this nightmarish imagination of blood, you know the whole deal...:P

but alhamdulillah, after a few tugs and a deep breath - IT WAS DONE!

hmmmm...I was so surprised as it was done without a hitch and yeah, it was relatively painless..You could not have imagined my feeling at that time..:P

Anyway, now that I know DR IDA is such a splendid dentist - I am happy to proclaimed that DR IDA shall be our dentist from now on..Kalau siapa2 nak mendapatkan khidmat DR IDA, boleh je terus ke Klinik Pergigian Cheras Baru di Jalan 16 Off  Jalan Kuari 56100 KL @ telefon utk temujanji : 03-42946180..

0 comments: