Pages

Thursday, September 5, 2013

ada ahli baru pt II

Grimstone dan Hopjack skang sudah ada rutin harian.. pagi2 lepas saya solat Subuh, saya akan keluarkan mereka dr kandang dan masukkan mereka ke dlm "balls" mereka utk "bersenam"...and they seem to like it very much!:)

and as suspected, Mommy has officially become their official caretaker:P

tak mengeluh - cuma nak ckp lah best juga ye bila ada binatang peliharaan ni?

seronok bila nampak bekas makanan kosong sambil pipi hamster2 ni pula yg gelembung bulat .. and a plus point pada sesiapa yang mahu membela hamster - najis mereka jenis kering! **yeay!**

yes, pada saya - jenis najis adalah yang paling penting dlm memilih haiwan yang sesuai buat kami sekeluarga..

mana taknya - saya sebenanrnya jenis penggeli [ masa Harryth dilahirkan - 10 hari, diulangi - SEPULUH HARI saya tak membersihkan atau menukarkan lampin pakai buang Harryth. Semuanya di uruskan oleh Inche' SO ] 

so yes, I am pretty particular about their excrement..

banyak kelebihan membela hamster ni - antaranya, mereka comel, hanya makan 2 kali sekali [1 x pagi & 1 x malam] dan hanya sesudu teh kecil makanan buat seekor setiap kali waktu makan,  setabung penuh air boleh bertahan selama 3 hari, bedding hanya ditukar 8 hari sekali...see, not much hassle? ezy breezy!

tempohari bila saya membeli hamster dan barangan kelengkapan mereka di PET LOVERS CENTRE  di Ikano , semuanya berjumlah RM206, yang mana saya rasa amat berpatutan.. apa di dalam set itu?

a) sangkar 
 - tak sangka, macam2 bentuk rupanya sangkar buat hamsters ni - ada yang setingkat, dua tingkat, 3 tingkat dan punyai perbagai bentuk dan warna . pilihan sangkar adalah mengikut citarasa individu cuma pastikan ianya bersesuaian dgn jumlah hamster yang mahu di simpan di dlm sangkar itu

b)bedding
- bedding atau alas yang disarankan adalah dr jenis recycled paper - the latest trend dan sangat mudah - menyerap kencing atau cecair lain dan juga serap bau - very reliable. need only to be changed between 8-10 days once [tak perlu banyak digunakan - cukup sekadar meliputi "lantai" kandang] - satu pek besar dlm 40 MYR - 50MYR tu boleh tahan 8-10bulan..how cheap is that??!

c)feed
-makanan hamster lebih kepada bentuk kekacang dan bijiran dan bolehlah di berikan "snack" setiap hujung minggu [satu pack besar feed boleh tahan dlm 6bulan dan snack pula punya dlm pelbagai jenis perisa]. cuma satu je Vet tu pesan, sebolah2nya jangan berikan/letakkan makanan lebih dr sepatutnya sbb hamster ada kecenderungan utk membuang air kecil [kencing] di dlm tabungan letak makanan. jadi utk mengelakkan hamster mengalami cirit-birit, biasakan diri utk membuang baki makanan yang telah dibiarkan semalaman..


d) ball
- sebenarnya di kandang yg saya beli tu sendiri punyai satu bola - dan oleh kerana saya punya 2 hamster, I think it is only fair that I buy one more for one of them. senang sangat bila ada ball ni, especially bila saya perlukan bersihkan kandang mereka, saya masukkan je mereka ke dalam bola masing2 dan lepaskan di lantai rumah...hah, bergolek mereka sesuka hati di ruang tamu tu...bola ni pula sangat senang nak digunakan - sama ada buka di bahagian atas ataupun buka di bahagian tengah...my boys are very fascinated seeing the hamsters running in those balls...my hamsters are like dynamos!:)


e) wheels
- ini pula di panggil "wheels" dan actually the ball that came with the cage can be turned into a wheel, so yes - I have two hamsters so I bought one more so that they can exercise together! jangan tak percaya - kalau tgkkan fizikal hamster ni masa mula2, saya rasa mcm impossible sgt mereka akan gerakkan both the balls and the wheels - tapi adik Vet di PLC sendiri mengesahkan pd saya bahawa hamsters are very active animals , yes - even when mine is actually from a much slower-paced species:) 2-3 hari saya tunggukan mereka "bersenam", "takde pun!" - tapi masuk hari ke- empat, wah wheels asyik berputar laju...seronok saya tgk!:)

f) teething pumice [ it is made especially for the hamsters to chew on them, so that their teeth won't grow too long]



g) bathing sand
- hamster tak dimandikan pakai air, cukup sekadar di "mandikan" dengan pasir halus yang dipanggil "bathing sand" - comes in different scents as well as natural - just a tiny bit, enough for them to play in it and clean it up [like cats] - satu pek dlm lingkungan 16MYR - 18MYR dan boleh tahan 4-5bulan

so, itulah dia ...oh yes, except for my hamsters PLC gave discounts for all the items listed above, which to me is already a steal..

so siapa2 yang nak hassle-free pet, meh lah bela hamster!:)

p/s: lupa nak kasitau, jangka hayat seekor hamster ialah diantara 2-3 tahun..:)



0 comments: