Pages

Wednesday, June 23, 2010

||HOME SCHOOL lagi ||

alhamdulillah, puas hati saya bila dapat mengajar anak sendiri di rumah..walaupun tak banyak masa yang saya habiskan bersama2 sebab ada lagi dua orang anak yang mahukan perhatian, saya pastikan masa saya mengajar Aisy berkualiti dan punya impak!

syukurlah setelah 2 weeks menjalankan konsep simple home-schooling, Aisy sudah boleh membuat proses penambahan dan penolakan secara sendirian..dan dlm masa yang sama, saya sedang usaha untuk membaiki tulisan dia yang masih senget benget..ha ha ha:D

kalau nak tahu, Tok Daddy & Tok Yoyot Aisy **my Dad and my grandfather** have a very beautiful handwriting okay..dulu masa kecik2, saya selalu suruh either one of them to help me with writing my names of my school books..jadiknya, adalah menjadi harapan saya sekiranya anak2 saya juga punya tulisan secantik datuk dan moyang mereka...ada "sahabat" yang gelakkan saya, katanya anak lelaki buat apa nak ada tulisan yang cantik2...pada saya, there's nothing wrong with that kan?takperlah, cenggini...nanti bila ko ada anak sendiri, do whatever you think is fit for your own children. Until that time comes, pls do keep your opinion to yourself....If my memories serves me right, I never did ask for your opinion pun...:P

on another note, Aisy skang dah mula tahu gerak geri sembahyang..alhamdulillah, dia dah mula mesra dan lembut hati bila Inche' SO ajak solat bersama..walaupun masih tak tahu surah etc, dia dah mula nak mengikut pun pada saya sudah petanda yang bagus..walaupun pada 2 hari yang pertama, masih perlu berjemput bagai...tapi masuk hari ke 3, bila dia nampak Inche' SO dah nak mula solat, cepat2 dia sarungkan seluar panjang, songkok putih dia..comel...mcm dah besar je!

Adyff masih dlm fasa penerimaan yang dia tgh  botak skang ...ha ha ha..kelakar kdg2 tgkkan gelagat dia..dlm tak sedar, tangan dia akan menyapu kepala dia yang masih berambut nipis tu..alahai anak yang sowang ni, vain sungguh! **Sila tahu, ini ciri-ciri Inche' SO..One of the MOST vainest person I know apa petandanya: MOST + superlative ha ha ha...hence the reason why I fell in love with him from the very beginning!** cuma ada satu yang saya perasan dengan si kudut sowang nih, dia semacam takut sgt org tak sygkan dia..jadiknya, saya dan Inche' SO sudah berpakat, mcm mana sibuk melayan si Aisy dan Baby Pan, one of us mesti attend to him..tidak boleh tidak!

Tentang Baby Pan aka Irfanzilla pulak..dia okay je..cuma skang sudah pandai menunjukkan tantrum di khalayak ramai..kalau abang2 pegang toys, mesti nak pegang toys jugak...sudah berangan mahu makan apa yang kita makan..baby foods dan sekaum dengannya tidak lagi dilayan..:P nampak fries, nak makan fries..nampak roti , nak makan roti jugak..and sudah tak mahu bersuap lagi...kalau boleh, nak pegang makanan sendiri..ada masa saya layankan jugak, tapi kalau saya penat nak mengemas afterwards, saya suapkan jugak!

seronok sgt kadang2 tengokkan adik-beradik nih main bertiga..tapi nanti, siap lah! tak sampai 5minit nanti, mesti ada yang kena tolak, yang kena gigit...toys kena amek, toys kena buang...Mommy dia tahankan sabar, pekakkan telinga and kalau boleh, menasihatkan anak2 to fight your own battle! tapi kalau dah lebih sgt, yang besar dua ord tu saya arahkan naik bilik je..:D

tapi inilah dia kenangan saya semasa anak2 masih kecil...adamasanya how I wished that they will not grow up but then if that were to happens, it just means that I am denying them of their rights to be whatever they wanna be...so, I am just enjoying myself now..watching them and absorbing their laughters and reactions..I love my boys soooo much!

0 comments: