Pages

Thursday, January 13, 2011

...saya tak faham sungguh...

dugaan pertama saya sejak memulakan perniagaan sendiri adalah mencari tenaga pengajar yang boleh dipercayai..saya tak mengharapkan banyak dr calon-calon nya, but admittedly I have certain kriteria that I would want my teachers to posses:

a) wangi, bersih dan beperwatakan menarik
- jgn ketawa...kriteria ni pada saya paling penting! adamasanya kita terlupa yang bila kita berinteraksi selalu dengan kanak-kanak, kita dijadikan model yang paling dekat dengan dia. dan kerana kitalah yang selalu bersama mereka, terutamanya waktu sesi pembelajaran, kanak-kanak akan "absorb" secara tidak langsung- cara kita berbual, cara kita berjalan dan sila tahu- cara kita menjaga kebersihan diri. So to me YES, this is my main criteria.

b) sukakan kanak-kanak secara total
- bukan sekadar semasa bergurau dan semasa kanak-kanak wangi, tapi layanan yang sama buat mereka yang busuk **read:baru bangun tidur, ada poo-poo/pee pee dlm diapers,lepas muntah etc** , masa tengah nangis dan masa tengah meragam...bila kita suka kanak-kanak secara keseluruhan, pendekatan kita lebih lembut dan lebih mesra -->dan ini membuatkan kita lebih senang didekati dan dijadikan rujukan dalam pelbagai aspek kehidupan mereka. Maka input kita haruslah sentiasa positif!

c) fasih berbahasa Mandarin
- ini lagi satu perkara utama---> saya berazam utk menghantar anak-anak saya ke sekolah aliran Cina kerana saya percaya it will give them an upper hand, especially during these time..saya tidak bersifat rasis, makanya saya takde masalah sekiranya tenaga pengajar saya dr mana bangsa...yang saya tahu, dia haruslah boleh mengajar kanak-kanak di bawah jagaan saya secara formal **di dalam kelas** dan secara informal **setiap waktu sewaktu di Centre**

KENAPA TAK MENCARI MEREKA YANG SUDAH ADA PENGALAMAN?
Jujurnya saya katakan, mereka confirm sudah punya doktrin dan rutin yang tertanam dalam diri mereka dr mantan majikan, dan saya memang tidak berminat untuk menjalankan operasi "brainwash" sebelum mereka diterapkan dengan cara & method pembelajaran pilihan saya..seriously, I doubt that I have that kind of patience and another thing is that, it's true what people say...It's hard to teach old dogs new tricks...

jadinya sewaktu tengah kalut mencari kontraktor, wireman, pembersih,pembekal barangan dan juga lokasi, saya memasukkan iklan ke Mudah.my dan secara terperincinya menyatakan kriteria saya dan mengharapkan dlm ratusan lah **tak perlulah ribuan**, adalah barang 3-4 orang yang menepati ciri-ciri itu dengan seikhlasnya...

Alhamdulillah **pada masa itu**, saya ditemukan dengan YANA ** memang nama sebenar!** dan first impression Yana sebenarnya menggusarkan saya...Manakan tidak, she was tomboy yang berpewatakan seperti lelaki.berambut pendek kemas bergel, berpakaian pejabat ala-ala androgeni yang menunggang skuter yang berpewatakan agak garang..satu lagi "aksesori tambahan" yang jarang di tinggalkan ialah seorang gadis perempuan yang agak melampau "menempel" dan "wujud" dengan setiap gerak langkah si Yana ni..

Saya katakan direct, saya takde masalah dengan penampilan beliau ..yang penting dia tahu the correct way to carry herself around...that's all. On top of that, I did mention to her that I wasn't interested to know anything what she does out of working hours..although I did appreciate the fact that she mention to me that she was unable to do any overtime as she has planned after 6pm **she was helping her mom with her stall - selling food I presumed**..okay....

1st day, she was on time..and I was glad..dah siap draw out plan yang mengatakan bahawa siang dia bukak Centre and petang saya akan tutup, koz she needs to make her move quite early..dah siap kasi duplicate keys etc, and saya boleh siap plan nak dtg lambat sket ke Centre **Mon- was there by 7.00am**


2nd day....she was MIA!!!!!!!
tried calling her for 42 times, okay?
empat puluh dua miss call dan hampir 26 sms tanyakan kat mana dia...siap telefon her parents tanyakan is there any other numbers that I can contact her..Parents says NO, that is the only number that they have of their daughter..

so, saya katakan pada staff yang lain...we need to do some re-shuffling...a new routine has to be set up..new keys needed to be installed and old ones to be thrown out..saya dah tak kuasa nak pk banyak- banyak.pada saya mebbe si Yana dah betah keje dengan saya terus..saya tak telepon, tak ape koz saya rasa 42 miss call dan 26 sms saya dah cukup!

tiba-tiba hari Khamis malam dia sms saya ....

"Kak sory sgt2..uma sewa yana ad org masuk..hbs beg duit,hp yana die amk..pastu die kunci dr luar rumah..3 ari yana n member yana terkurung..nak mintak tolong hp xde..ptg td mak yana g um..die rsu da 3 hari x nmpk yana..baru yana dpt kuwa rumah..ptg td g maxis centre amk nnumber yana blik.."

lama saya berpk...boleh ke saya percaya kan dia..cerita dia mcm dlm wayang..and kat mana dia duduk tu?setahu saya dia menyewa di pangsapuri koz rendah..kenapa tak jerit saja mintak tolong kalau benar dlm kesusahan...saya rasa mcm ada yang tak kena..saya mintak pendapat Inche' SO..for him, it's simple..give her the benefit of a doubt..mana tahu cerita tu ada kebenarannya..so, saya setuju berikan peluang kedua..

"it's OK..will see you tomorrow, by 8am"

"kalau boleh sy nak dtg jumaat-nak rehat sehari"

**sigh**

"mcm ni lah, dtg je terus hari Isnin..kita bincang apa yang tak kena"

and guess what?


MONDAY SHE WAS A NO-SHOW...AGAIN!

itulah nya kan..payah sometimes bila kita  nak berbuat baik dan nak membantu bangsa sendiri..terus terang saya katakan kalau kena tipu dengan bangsa lain, puas hati!!!

bangsa lain tak tahu halal haram, dosa pahala...tapi bila kena dengan bangsa sendiri..terasa ralat sangat!!

kalau kata tak sanggup nak keje dgn saya, katakan terus terang..saya takde masalah..cuma tolong jangan buat taik cenggini..:(

saya kena tegas..so saya katakan pd dia kalau dia tak pulangkan kunci saya dlm tempoh 48hrs saya akan laporkan pada pihak polis **saya gertak sebab saya dah tak tahan sabar dengan karenah dan alasan dia** dan tadi dia dah pulangkan kunci saya..itupun diletakkan di dlm post box office sahaja...

saya pelik sangat dengan orang kita ni kadang-kadang...sungguh tak profesional!

apa? just because you're working with a small co that you think that you can do as you pls?gosh!

apa apa pun, skang ni saya tengah dlm pencarian untuk seorang lagi guru untuk menampung permintaan..anyone interested?

4 comments:

sacrifies said...

npe teruk sgt bdk tu? lucky dia x wat smthng bad kat bdk2 ke tmpt sis ke. Seram ny...
Sis... I suggestkn u count blood type as criteria also. Wat cm jepun. X pn wat li/pi test. Glerr bdk tuh. Jgn kasi kte jmpe sdh. Aku titik2 nnt.
Pape pn b strong k. Test kecik jew frm HIM. Consider as warning supaya lbh brhati2.

Scorpio Girl said...

itulah..tapi cuak jugak..masa tues yang dia tak dtg tu, trus check inventori ..takut2 ada apa-apa yang ilang..bukan apa, dahlah baru nak mula...takkan nak rugi buta-buta..tang tang tu jugak Inche SO terus ganti mangga kunci bagai..huisy!kan namanya membazir tuh!!!

sacrifies said...

Bgus lh klau dh tukar. Sure mengamuk org tua tu kn. Can imagine dia brleter 3hri 3mlm. Yg penting xde brg hlng n bdk2 smua ok. Cctv dh psng? For safety org kata..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

aku rasa ko kena carik baik2 jugak org nak take care budak2 ne. zaman sekarang ne ko taulakan? pempuan dah jadi lelaki , lelaki dah jadi ppuan. pulak tue budak2 mana tau apa2. ko nak amik org yg ala2 tomboy jaga budak2? ko yakin ke? kot2 dia buat apa2 kat anak2 kecik kat kindergrdn ko tue..tak ke naya?? ko kena amik kira jugak penampilan org yg nak takecare budak2 ne.kalau aku 1st impression aku reject sbb aku takut dia tue pengkid/lesbian.habis anak2 kecik ne..