Pages

Friday, March 18, 2011

Aktiviti semasa KAAK..felt masks!

ada satu ketika, saya langsung tak tahu apa itu material bernama FELT..

tapi untuk melayakkan dan "meloloskan" diri dr "cengkaman" JKM dan mendapatkan sijil KAAK, kai terpaksa melalui penilaian praktikal sebanyak 4x..satu utk aktiviti bahasa, kognitif, fizikal dan Lagu & Nyanyian **persembahan** dan grup saya telahpun bersetuju untuk mempersembahkan satu lakonan berteraskan cerita "3 Little Pigs"..tapi watak diubah agar lebih sesuai, jadinya kami tukar kepada "3 Little bears"..

sepanjang tempoh kursus, kami sebenarnya di"brainwash" ke arah yang baik - supaya sentiasa 3R "RE-USE, REDUCE & RECYCLE"..jadi kami sentiasa digalakkan untuk menggunakan segala material terbuang yang ada..jadinya untuk 3 buah rumah untuk menunjukkan konsep rumah yang dibuat dr jerami, dr ranting dan dr batu-bata, kami gunakan 3 buah kotak yang besar dan kemudiannya di cat dan dihias dengan bahan buangan spt - straw terpakai, daun kering dan juga kertas dr majalah..

tapi kami "stuck" dengan topeng untuk 3 ekor anak beruang dan mama beruang..sebagai ketua grup, saya terpaksa "think out of the box", memikirkan cara yang terbaik, murah dan ringkas untuk menyiapkan topeng dlm tempoh 5 hari...

dah taa daaa...saya cukup berterima kasih dengan Ms Kitty Tong, kawan seperjuangan dlm arena pendidikan awal kanak-kanak yang cukup baik hati yang sudi berkongsi idea tentang seni persembahan..say kagum dengan semangat dia and she really lovvveeeee children!

anyway, Ms Kitty sarankan saya untuk buat topeng2 tersebut dr material felt yang a) murah b)senang digunting dan c) tahan lasak!

antara contoh template yang boleh digunakan


contoh felt masks yang dah siap


this is more-or-less a half mask as it has no snout, mouths and lips **for me lah, but this is good!**


penguin felt mask

memang penat nak buat..tapi alhamdulillah, ada rakan yang sudi memberitahu di mana saya boleh beli material ni dengan harga yang sungguh murah..and guess what, I did all 4 complete masks for only RM15!** yeay for me!**

p/s: sorry takde gambar hasil akhir sebab a) tak sempat nak amek gambar, last minute work **u know me** and b) kami tak dibenarkan utk snappy snap pictures kat daycare yang sudi "menumpangkan" kami untuk peperiksaan amali..

0 comments: