Pages

Saturday, January 28, 2012

bila Inche' SO mula order


Kalau nak tahu, arwah Mak Inche' SO adalah wanita tipikal yang gigih seperti ibu2 di zaman dahulu..bangun seawalnya menyediakan makanan buat meniaga, bantu suami bekerja..selesai urusan rumhatangga- makan minum anak-anak + suami, kemas rumah, basuh baju, sidai, angkat jemuran + melipat etc lah..cuma yang saya benar2 kagum adalah kerajinan arwah menyediakan kudap2an utk minum petang and to top it all, she made it from scratch **unlike moi!:P**
Dulu pun masa arwah Tok Mak ada, arwah mesti akan masak/bakar/goreng something untuk kami- pisang goreng ke, ban manis ke..apa2 lah - sebab itu saya benar2 respek dgn ibu2 zaman dahulu kerana masih cari ruang untuk berikan yang sebaiknya buat keluarga..
**pssstt: saya faham zaman sekarang cabarannya sedikit berbeza cumanya perlaksanaan harus tetap sama kan?**

Anyway, waktu lawatan pendek Inche' SO tempohari dia mula mengorder..saya dah faham - kalau dia dah mula mintak, maksudnya dia benar2 rindu dgn arwah Mak so walau tak tahu macam mana sekalipun, saya akan cuba usahakan juga utk menyiapkan hidangan yang diminta..

Kali ni dia mintak....jeng jeng jeng ...LEMPENG PISANG...

ha ha ha ha...bunyi + rupanya macam tak semenggah kan - tapi dulu rupanya arwah Mak letak dried mix fruit dlm bancuhan lempeng tu + nak masak ni kena ada skil tau..:)
So, Inche' SO was one happy bunny when he managed to get this for his tea-time on that day and guess what, the boys liked it as well...

so many more lempengs in the future..:)


0 comments: