Pages

Friday, December 13, 2013

kesedihan melanda... pt I

arnab saya ada 3 ekor kesemuanya..

Snow [putih], Murphy [coklat keperangan] dan Gandalf [kelabu]

aktif dan kuat makan..

tapi sejak 2 bulan kebelakangan ni, saya terperasan sesuatu yang agak berbeza antar mereka bertiga- lebih2 lagi si Gandalf...

kepala dia agak teleng sedikit..

lama2 makin susah dia nak bergerak.. tak stabil..

yang paling sedih, adamasanya dia akan menyandar kasih utk tegak dengan arnab2 yang lagi dua tu..

saya kasihankan dia jadi sy bawa dia ke vet...



bila sampai ke vet yang berdekatan, rasa bertambah sedih lagi adalah ..rupanya walau sudah semakin ramai yang berjinak2 membela arnab sebagai pets, tak semua vet tahu dan mahir dlm penjagaan dan rawatan...berpusinglah saya ke sana kemari mencari vet yang lain..

saya diberitahu mengenai klinik veterinar kerajaan di Cheras tu - alhamdulillah, mmg diorg handle rabbits tp mungkin bukan rezeki saya, 2 hari saya dtg utk dapatkan rawatan buat Gandalf, 2-2 hari juga klinik di tutup kerana tiada elektrik...sedih sgt..

pusing lagi the very next day, Alhamdulillah ada satu vet di Bangsar yang sudi melihatkan keadaan Gandalf - tapi prognosisnya tidak menggembirakan..

katanya bagi arnab, ianya antara satu drpd possibility berikut - Gandalf mungkin terkena sawan [ sawan pd arnab tidak se-obvious mcm sawan pd manusia, mulut takde berbuih , kejung2 etc] atau pun Gandalf mmg punya genetik ke-teleng-an dr induk ..tapi kedua2nya bakal membawa rasa ketidakselesaan yang melampu buat Gandalf... Gandalf tidak mempunyai kutu atau parasit di telinga jadi isu jangkitan di tolak oleh vet..

kepala yang semakin teleng akan membuatkan dia tidak stabil - dan ini akan menghadkan pergerakan dia untuk melompat, bergerak etc..

KESIAN SGT...

tambah pula saya rasa reaksi atau tindakbalas normal "siapa kuat, selamat" - saya dpt tgk sendiri yang Snow semakin agresif terhadap Gandalf - Murphy pula sebagai "pihak berkecuali" - tidak menyerang mahupun menyokong atau defend Gandalf..saya tak salahkan dia, namapun pun haiwan...

Vet juga nasihatkan saya utk "let him down" sbb selalunya life expectancy untuk arnab2 sebegini tak lama..takkan cecah 6 bulan pun sbb pergerakan yang terbatas tu akan puya implikasi terhadap byk perkara dalamannya, yang paling sedih mungkin nak makan pun susah..

so saya tgh cuba sedaya upaya utk memberikan keselesaan buat Gandalf sehinggalah ke nafas terakhirnya..InshaALLAH...

0 comments: