Pages

Friday, December 27, 2013

trip down ..pt I

dah lama juga tak memandu sendiri balik ke Singapore..

kami dlm suasana cuti sekolah lagi kan..tahun ni tak ke mana pun..bercuti dlm negeri je.. 

ini pun ke Singapore sebab kami mahu ke Batam utk mencuba perubatan alternatif mata dari India/Pakistan di sana..

memandu dr selepas Zohor -kami tidak terus masuk Singapore dulu kali ni, kami menyinggah ke rumah Tok Ayah & Tok Chik di Tiram - bermalam di sana selama 2 malam..yelah, dah lama juga tidak mejenguk satu2nya atuk yang masih ada dlm keluarga kami ni [Tok Chik adalah nenek tiri kami - arwah Mak Tok meninggal dunia sewaktu saya berumur dlm 8/9 tahun]

memang lambat sebab banyak berhenti2..biasalah bila memandu dgn anak3..ada je yang nak ke tandas lah.. nak beli jajan lah... nak makan aiskrim ...he he he he..layankan je lah...

dpt juga rehatkan belakang ni dlm 30 mins setiap kali stop...

sampai di rumah Ayah sudah lepas waktu Maghrib sbb saya sudah tersalah masuk simpang - niat di hati nak potong EDL, tapi entah macam mana boleh pulak termasuk simpang ikut jalan FELDA..hu hu hu..dahlah jalannya bengkak bengkok dan melalui kebun sawit, jauh pulak tu...ni lah akibatnya tak ikut papan tanda jalan raya dengan betul...he he he he he...

sampai2...anak3 terus meleseh dgn Tok Ayah.. rindu lah tu.. Tok Yoyot [panggilan dr anak3 buat atok saya] pun sama seronok..

bila kami ada, selera makan dia naik...nasi makan bertambah.. ada je yang nak diajak anak3 berbual and as he converse in English, my boys gets their lessons in the language as well...

cumanya kali ni saa memandang Tok Ayah saya dengan pandangan sayu- kerana akhirnya dlm usianya 83 tahun, dia mengaku "kalah" dengan pe'el seseorang yang begitu dekat dengan dirinya...

saya nampak sisi lembut seorang Atok yang terpaksa menerima hakikat bahawa cucunya nan seroang itu tidaklah sebaik dan semaksum yang di bayangkannya.. saya terpana dan kasihan kerana dlm usia sebegitu, dia tidak seharusnya di hambat dengan perasaan ini, dia seharusnya berasa gembira dan dpt menikmati hari2 tuanya "worry-free"..

3 hari 2 malam di rumah Tok Ayah membawa saya mengimbau kembali kenangan berada dirumah itu sedari kecil hinggalah sekarang.. betapa saya sudah berusia sekarang ni ye?:P

InshaALLAH ...harus cari masa utk lebih selalu pulang ke kampung menjenguk Tok Ayah!


Meleseh terus dengan Tok Yoyot

Muka budak kena tinggal
"Tok Yoyot , you pergi mana? You lambat! Irfan rindu you lah!"

Tengah khusyuk main kusyen sofa Tok Yoyot, buat kubu lah..
apa lagi..

Aisy, Tok Chik, Tok Yoyot, Haddyff & Haddy- Irfan


0 comments: